Att väcka liv i medeltiden

Lödöse museum har öppnat sin nya utställning "Medeltida liv", den största förnyelsen på 25 år. Sedan 1990-talet har det hänt mycket i forskningen om medeltiden och flertalet arkeologiska fynd har gjorts som blir relevanta i den nya utställningen.

Med sig i arbetet har museets personal haft företaget Kistone som arbetar med storytelling genom att ta fram koncept med hjälp av bland annat gestaltning och design. I den här intervjun har Katarina Tideström på Kistone fått berätta mer om hur de tänkte kring Lödöses nya medeltidsutställning. Vad kan besökarna se fram emot?

Hej Katarina!

– Hej!

Ni jobbar med upplevelsebaserade utställningar. Vad innebär det?

– Vi tror på det känslomässiga engagemanget och upplevelsebaserade utställningar. En bra upplevelse ska helt enkelt skapa känslor för ämnet ifråga. En bra upplevelse är en sådan som lever kvar hos besökaren även efter besöket och detta uppnås effektivast genom att väcka intressanta och relevanta frågeställningar. Vårt arbete handlar om att paketera och presentera det man vill säga, med alla tänkbara medel, som berör flera sinnen.

Vad vill ni väcka för känslor hos besökarna i den nya utställningen?

– Ambitionen är att visa att människorna som levde i Lödöse för 500–1 000 år sedan var som vi – fast i en annan tid. Det blir därför viktigt att besökaren får möta just medeltida människor i utställningen. Och att det uppstår speglingseffekter på så många ställen som möjligt. Det gör att besökaren blir en del av upplevelsen och kan förstå och relatera till historien på en känslomässig nivå.

Vad har varit roligast med arbetet?

– Det roligaste i sådana här projekt är alltid den kreativa processen, att utifrån några lösa idéer vara med och skapa en konkret utställning. Att få arbeta med alla duktiga människor på museet, ta del av deras enorma kunskaper och sedan omsätta dessa i en spännande, intressant och rolig utställning.
I just det här arbetet har vi först, i nära samarbete med personal och expertis, tagit fram ett koncept för gestaltning och innehållsproduktion. Här fick vi möjlighet att utnyttja alla våra kompetenser kring storytelling och design, och det har varit roligt att se hur museet sedan har följt vår formgivning i stort sett till punkt och pricka när de har byggt utställningen. Sedan har det också varit jätteroligt att förverkliga många av våra idéer genom att vi har fått producera en hel del av innehållet, alltifrån den inledande välkomstfilmen, till kröniketexter, inspelade pilgrimsberättelser och en rad printproduktioner, allt tillsammans med den duktiga, engagerade och prestigelösa personalen.

Har du själv någon relation till medeltiden eller Lödöse?

–  Vår storyteller och skribent på Kistone, David Anthin, är utbildad gymnasielärare i historia och svenska, vilket gör att vi har en god grund att stå på. Han har också disputerat på en litteraturvetenskaplig avhandling om Evert Taube och har precis varit redaktör för utgivningen av Taubes Vallfart till Trubadurien och Toscana i Svenska Akademiens klassikerserie, en bok där Taube dyker ner i ”den ljusa medeltiden”.
Vi hade också förmånen att vara ansvariga för formgivningen och innehållsproduktionen för basutställningen ”Göteborgs Födelse” på Göteborgs stadsmuseum som invigdes 2017. Det ingick i vårt researcharbete att sätta oss in i västsvensk historia från medeltiden och framåt, bland annat för att kunna skriva manus och producera stora delar av utställningen. Det arbetet har vi haft enormt stor nytta av i uppdraget för Lödöse museum.

Hur utmärker sig arbetet med Lödöse museum jämfört med andra liknande uppdrag ni haft?

– Det finns en öppenhet, nyfikenhet och prestigelöshet på museet som gör att vi vågat ”ta ut svängarna” lite mer än vad som är brukligt i museisammanhang. Vi har fått oerhört mycket fin hjälp vad gäller fakta och material för innehållsproduktionen men också väldigt mycket kreativa idéer och tankar. Det har varit och är, ett samarbete i dess bästa form.

Hur jobbar ni med att lyfta fram föremålen i de nya utställningarna?

– Vi skapar koncept och design genom att lyfta fram personer och viktiga händelser eftersom det är vår övertygelse att den äkta berättelsen är grunden för att beröra och att skapa intresse och spänning på djupet. Genom att sätta föremål och artefakter i ett sammanhang blir innehållet begriplig för besökare och går att relatera till. För att uppnå detta använder vi oss av alla typer av berättartekniker, framför allt genom att arbeta med dramatiserad scenografi, rörligt bildmaterial och multimedia men också genom teaterljussättning, ljudeffekter och humor, det finns inga gränser!
Vi hoppas att många besökare ska hitta till den nya utställningen ”Medeltida liv” på Lödöse museum, det är den verkligen värd! Vi är helt övertygade om att det kommer att bli en fantastiskt fin och nyskapande utställning som öppnar i maj 2021.

Senast uppdaterad: 2021-08-10 10:47