"Om jag inte vill bli rövare då?"

en medeltida barnsko i förgrunden och en vuxensko i bakgrunden

Under medeltiden hade de flesta inget annat val än att gå i sina föräldrars fotspår. Genom exempel ur barnfilm och litteratur som Ronja Rövardotter, Modig och Halvdan Viking tar vi avstamp i barnens medeltida sagovärld. Genom den undersöker vi hur var det kunde vara att vara barn på medeltiden.

”Om jag inte vill bli rövare då?”

Genom exempel ur barnfilm och litteratur som Ronja Rövardotter, Modig och Halvdan Viking, tar vi avstamp i barnens medeltida sagovärld. Genom den undersöker vi hur var det kunde vara att vara barn på medeltiden.

Vad var man rädd för? Fick man bli vad man ville när man blev stor? Hade pojkar och flickor samma rättigheter? Är det någon skillnad i barnens rättigheter idag? De flesta barn gick inte i skolan, utan fick hjälpa till mycket hemma. Vad fick de göra då?

Vi tittar på och håller i leksaker som barnen i det medeltida Lödöse lämnat efter sig. Kanske finns det några vi känner igen?

Tid: 45-60 minuter

Kostnad: gratis

När: tisdagar, onsdagar och torsdagar kl. 9, 10 eller 11.

Hur många: max 30 elever. En vuxen medföljande per 10 barn.

Sök stöd till resan
Det är möjligt att söka ekonomiskt stöd från Västra Götalandsregionen (arrangörsstödet) för er resa och ert besök. Det är den kommunala samordnaren som avgör om stöd kan betalas ut. Det finns två olika stöd som går att söka: Resestöd samt subvention av entréavgifter/guideavgifter.

Läs mer om stödet: https://www.kulturkatalogenvast.se/barn-och-unga/det-regionala-arrangorsstodet

-----------------------------------------------------------------------------------

Koppling Lgr11

Centralt innehåll i samhällsorienterade ämnen åk 1-3;

• Skildringar av livet förr och nu i barnlitteratur, sånger och filmer, till exempel skildringar av familjeliv och skola.
  • Hemortens historia. Vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor under olika perioder.
  • Grundläggande mänskliga rättigheter såsom alla människors lika värde samt barnets rättigheter i enlighet med konventionen om barnets rättigheter (barnkonventionen).
  • Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.

Koppling Lgr 22

Centralt innehåll i samhällsorienterade ämnen åk 1-3;

- Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden, till exempel i barnlitteratur, sånger och filmer

- Mänskliga rättigheter inklusive alla människors lika värde och barnets rättigheter i enlighet med FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen).

- Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.

Senast uppdaterad: 2022-02-18 12:51