Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Historia i förändring

En modell över en hamn syns i förgrunden. I bakgrunden syns ett barn suddigt

Hur kan historien förändras hela tiden - den har ju redan varit? Med föremål, bilder och skriftliga källor lägger forskare ett pussel som bildar vår historia. Men vad händer när en ny pusselbit kommer fram, som kanske ändrar hela bilden?

Många barn har sett tv-program eller läst böcker om riddare, drakar och prinsessor. Medeltiden är en spännande tid som gett inspiration och stoff till både barn- och vuxenkultur.

Men hur mycket av det som berättas i sagorna är sant? Vad vet man egentligen om medeltiden?

Genom att se på och hålla i arkeologiska fynd som en gång ägts av en medeltida Lödösebo kommer vi så nära de medeltida människorna man kan komma - vi håller i samma sak som de en gång höll i. Tillsammans med föremålen tittar vi även på bilder och skriftliga källor för att se vad de kan berätta.

Tid: 45-60 minuter

Kostnad: gratis

När: tisdagar, onsdagar och torsdagar kl. 9, 10 eller 11.

Hur många: max 30 elever. En vuxen medföljande per 10 barn.

Sök stöd till resan
Det är möjligt att söka ekonomiskt stöd från Västra Götalandsregionen (arrangörsstödet) för er resa och ert besök. Det är den kommunala samordnaren som avgör om stöd kan betalas ut. Det finns två olika stöd som går att söka: Resestöd samt subvention av entréavgifter/guideavgifter.

Läs mer om stödet: https://www.kulturkatalogenvast.se/barn-och-unga/det-regionala-arrangorsstodet

-------------------------------------------------------------------------------------

Koppling till Lgr11

Undervisningen i historia i årskurs 4-6 ska bland annat behandla följande centrala innehåll;

• Vad arkeologiska fynd, till exempel myntskatter och fynd av föremål från andra kulturer kan berätta om kulturmöten och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
  • Vad historiska källor, till exempel dagböcker och arkivmaterial, kan berätta om Sveriges historia och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
  • Vad begreppen förändring, likheter och skillnader, kronologi, orsak och konsekvens, källor och tolkning betyder och hur de används i historiska sammanhang.

Koppling till Lgr 22

- Likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män under tidsperioden.

- Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, muntliga berättelser och digitalt material, och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.

- Historiebruk kopplat till tidsperioden.

Bokning och kontakt

Bokningar