Den fantastiska bronsskatten 20 min

Bronssmycken ligger i askar på ett bord

I denna visning erbjuds en introduktion till en av de största bronsåldersskatterna som hittats i Sverige.

I april 2021 hittade en orienterare en spännande skatt i skogarna söder om alingsås. Arkeologer kallades till platsen och man kunde snabbt konstatera att detta var ett anmärkningsvärt fynd. Det visade sig vara smycken och dräktdetaljer som var över 2500 år gamla. Nu finns denna skatt utställd på Lödöse museum i vår senaste utställning Labbet.

I visningen går vi igenom fynden och vad som gör dem unika och fördjupar oss i bronsålderns fantastiska värld.

Visningen erbjuds tisdag-fredag.

🕢 20 minuter 💰 500 kr 👥 Max 20 personer