Vägen Lödöse-Skara, Sveriges viktigaste väg

En djup hålväg i skogen

Lördag 29 oktober kl. 13.00

Stödföreningen för Lödöse museum har bjudit in författaren Bo Björklund att berätta om vägen Lödöse-Skara som gick genom bland andra Lilla Edets och Ale kommuner. Enligt vissa forskare var detta Sveriges viktigaste väg på medeltiden.

Bo berättar om vägens roll för bland annat exporten av Västergötlands jordbruksöverskott via Lödöse till Europa och importen av viktiga förnödenheter. Det är nu cirka tusen år sedan som tyska handelsmän etablerade sig i Lödöse, en av de första städerna i Sverige där kung Magnus Eriksson tidvis styrde från borgen Lödösehus.

Pilgrimsvandring startade på medeltiden och de etablerade handelsvägarna utnyttjades av pilgrimerna. I Lödöse finns en varierad samling av pilgrimsmärken från olika pilgrimsorter som vittnar om dessa färder.

Hålvägar

På sträckan Lödöse-Livered-Gräfsnäs finns hålvägar som minner om den här tiden. Efter skogsavverkningar är flera hålvägsavsnitt just nu lätta att hitta. Inom Västergötlands Fornminnesförening pågår en diskussion om hur man skulle kunna etablera forskning om Västergötlands medeltida internationella handel. Vägen mellan Skara och Lödöse står i centrum för forskningen där ett av syftena är möjliggöra att pilgrimsleden Lödöse-Skara skulle kunna dras på en del av dessa hålvägar.

Välkomna!

När: Lördag 29 oktober kl. 13
Var: Lödöse museum
Hur: Kostnad: 100 kr. (50 kr för medlemmar i Stödföreningen för Lödöse museum). Betalas på plats vid ankomst till föredraget.

✨ Varför bli medlem i Stödföreningen för Lödöse museum? ✨
✔  Förutom förmånliga priser på föredrag och musikkvällar så får du alltid 10% rabatt i museets butik och café (undantaget glass).
✔ Som medlem är du med och stödjer museets verksamhet. Stödföreningens främsta funktion är att bidra till museets publika funktion, ofta i form av ekonomiska bidrag som helt består av medlemsavgifter.
✔ Till exempel skulle museets Örtagård inte ha funnits om det inte vore för Stödföreningens ekonomiska bidrag, då Örtagården legat utanför museets budget sedan dess tillkomst för 25 år sedan. Läs mer om Örtagården här: https://www.lodosemuseum.se/ortagarden
✔ Ett medlemsskap kostar 150 kr/kalenderår.
✔ Vill du bli medlem redan nu så swishar du 150 kr till 0708-999 830 (Torgny Söderlund, vice ordförande Stödföreningen för Lödöse museum). Skriv "medlem" och din mailadress.

Senast uppdaterad: 2022-10-28 08:38