2017 - Jakten på en keramikugn

Arkeologisk utgrävning i Lödöse
    Bild 1 av 7

Maskinisten Sten Sjöstedt banar av första ytan. Det är skönt att slippa göra det för hand...

Bild 2 av 7

Glada miner när Sonia Jeffery inspekterar en bit rödgods som kommit upp i dagen.

Bild 3 av 7

Ännu mera rödgods!

Bild 4 av 7

Under helgen kunde allmänheten delta och gräva, stå vid hackbordet och - som här - tvätta fynd.

Bild 5 av 7

Även om solen tittade fram en liten stund så var det himla geggigt!

Bild 6 av 7

Medeltida tegel fanns det gott om - det är inget ovanligt när man gräver i Lödöse.

Bild 7 av 7

Även om det mesta blev till grå sörja så framkom det vackra färger i jorden emellanåt. Här ser ni fläckar av rödbränd lera och sot.

Så har den första arkeologiska utgrävningen i Lödöse på tio år genomförts. Vi började bana av samma dag som hösten kom med regn, regn, mera regn, och utgrävningen gick i lervällingens tecken – men det var en fantastisk vecka! Ingen ugn kom i dagen, men ack så spännande saker ändå..

Bakgrund

Anledningen till att Lödöse museum utförde denna forskningsgrävning är ett keramikprojekt som pågår på museet. Det är Sonia Jeffery, Lödöse museum, och Torbjörn Brorsson, Kontoret för Keramiska studier, som har fått möjlighet att arbeta med att klassificera all keramik, cirka 40 000 skärvor funna i Lödöse, efter typ och ursprung. Arbetet görs på deltid och har pågått under tre år nu, med hjälp av stipendiemedel från Lennart J Hägglunds stiftelse, på Göteborgs universitet.

Sensationella fingeravtryck

Efter att ha gått igenom hälften av materialet kunde man fastställa ett banbrytande resultat. Det är inte enbart importerad keramik i Lödöse. Man har tillverkat keramik i Lödöse under hela medeltiden, och flera olika typer. Det är naturvetenskapligt fastlagt med hjälp av en metod som kallas ICP-MS analys, där man kan se var skärvan är tillverkad. Kombinationen av kemiska grundämnen i leran ger ett unikt ”fingeravtryck” som matchats med leran i lokalproducerat tegel. Detta är första gången som man kunnat belägga den här typen av produktion i en medeltida stad i Norden och inom keramikforskningen är det sensationellt!

Idén föds

Det var Christian Mühlenbock, chef för Lödöse museum, som nu började forma sina tankar och idéer om att göra en utgrävning i Lödöse. Det fanns en plats i staden som skulle kunna vara en potentiell plats för en ugn – bredvid den gamla brandstationen. 1968 grävde man ner en elkabel utmed tomtgränsen för brandstationen och tomten bredvid, och på tillhörande ritning har någon skrivit ”pottemakeri?” Vi vet inte precis varför man skrev så, men uppenbarligen har det dykt upp något i jorden som gett en ledtråd. När man 2008 skulle lägga vatten och avlopp utmed vägen vid samma tomt påträffades felbränd och ofärdig keramik, och en modelleringspinne i metall. Det är ett redskap som används vid keramiktillverkning. Så någonstans i närheten bör ju ugnen vara…..

Arbetet

Tillstånd söktes, godkändes och planeringen kunde börja. Grävningen skulle pågå från 6 september till 13 september, med publik verksamhet under Kulturarvsdagarna på helgen. Då kunde allmänheten få vara med och tvätta fynd, och eventuellt gräva.

Och mycket kan man planera, men inte vädret. Så när vi stod där på onsdag morgon den 6 september med grävmaskinen som skulle börja bana av för oss, så började vi ana vad som väntade oss den närmaste veckan. Det regnade och regnade och regnade. Dock fick vi lite uppehåll då och då och till och med någon solglimt, det uppskattades särskilt under helgen när vi hade publika aktiviteter!

Frågetecken

Att arbeta som arkeolog är ju lite som att vara detektiv – man letar efter ledtrådar och pusselbitar som man kan sätta ihop för att förstå vad som har skett på en plats och hur allt hänger ihop. Ibland är det inte alltid helt lätt! I den förmodade huskonstruktionen som vi har hittat fanns ett lager med rödbränd siltig lera som låg ovanpå ett lager med sot och även ett par brända stockar. Vi funderar lite kring vad det är som har hänt på platsen; kan det vara så att det har brunnit i huset och att man lagt över ett lager med lera för att hindra spridning? Det röda jordlagret är ganska jämnt utspritt och över en stor del av ytan inom huset. Samtidigt hittade vi en del sintrad lera, som det kallas. Det är lera som har uppnått höga temperaturer, gärna upprepade gånger, och fått en viss form, yta och volym. Det är något som man skulle kunna förvänta sig hitta som spår efter väggarna på en keramikugn till exempel!

Fynd

Fynden som framkom under veckan var bland annat keramik av olika typer och från olika platser; troligen lokalt producerat yngre svartgods, oglaserat rödgods, importerat stengods från Tyskland, exempelvis från Siegburg och Niedersachsen och även för-stengods från Rhendalen. En hel del tegelfragment dök upp, samt ett och annat rostigt metallfynd, bland annat en del av ett bultlås. Vi hittade även en långtandad kam av ben och en bronsnål.

Resultat

Några färdiga resultat har vi inte ännu, men har kunnat konstatera att vi inte lyckades hitta själva ugnen. Under veckan vi grävde så kastades vi verkligen mellan hopp och förtvivlan från dag till dag., och nästan från timme till timme! Det vi tror att vi hittade är en slags huskonstruktion som på något sätt kanske har att göra med keramikktillverkning, och att ugnen borde vara brännande nära. Det kom upp en del felbränd och ofärdig keramik på platsen, och sådant är ju inget man bar med sig från plats till plats, utan man bör ha slängt det nära tillverkningsplatsen.

Håll utkik

Så småningom kommer det komma en rapport över grävningen med sammanställning och resultat. Vi hoppas även på att producera en liten utställning på museet med fynd och foton från grävningen. Information om detta kommer här på hemsidan när det är aktuellt.

Senast uppdaterad: 2023-03-07 13:33