Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Hur lät staden?

en målad trämodell med en borg och små hus. I bakgrunden syns två barn och en vuxen suddigt

För längesedan, i en tid när det inte fanns bilar eller flygplan, så fanns det en stad som hette Ludosia. Med ljud och rörelser tar vi oss genom staden och utanför i fantasin. Följ med på en spännande resa!

Hur lät staden? (erbjuds fr.o.m 1 nov)

För längesedan, i en tid när det inte fanns bilar eller flygplan, så fanns det en stad som hette Ludosia. Det var på den tiden det fanns riddare och prinsessor som bodde i fina slott. Hur var det att leva då, för längesedan? Vilka ljud kunde man höra när man gick i Ludosia? Vilka kunde man inte höra?

Genom interaktiv dramalek tar vi oss genom staden. Vi träffar på hästar, får, katter och hundar. Vi tar oss ut ur staden, ut i omlandet. Genom att härma djur och mima rörelser tar vi oss till fantasins värld. Vi avslutar med en stunds fri lek i Omlandet där barnen kan fiska, hälsa på korpen och gosa med bina!

Information

Tid: ca 20-30 minuter

Kostnad: 150 kr

När: onsdagar och torsdagar kl. 9, 10 eller 11.

Hur många: ca 10 barn. 

Sök stöd till resan
Det är möjligt att söka ekonomiskt stöd från Västra Götalandsregionen (arrangörsstödet) för er resa och ert besök. Det är den kommunala samordnaren som avgör om stöd kan betalas ut. Det finns två olika stöd som går att söka: Resestöd samt subvention av entréavgifter/guideavgifter.

Läs mer om stödet: https://www.kulturkatalogenvast.se/barn-och-unga/det-regionala-arrangorsstodet

-------------------------------------------------------------------------------

Koppling Läroplan särskola och Lspec11;

Skapande och undersökande arbete samt lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet...

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundsärskola ..kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud.

Undervisningen i ämnet historia ska syfta till att eleverna utvecklar såväl kunskaper om historiska sammanhang, som sin historiska bildning och sitt historiemedvetande. 

Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet på historia och bidra till att de utvecklar kunskaper om hur vi kan veta något om det förflutna genom historiskt källmaterial och möten med platser och människors berättelser.

Senast uppdaterad: 2021-09-08 13:11