Jag har tappat min vante!

En nålbunden vante ligger på en stubbe

Hjälp stackars museipedagogen att hitta sin vante. Var kan hon ha tappat den? Hon var på besök i medeltidens Lödöse och när hon kom hem var vanten borta! Vi får ge oss ut i den medeltida staden för att leta! Medan vi letar hittar vi spår av medeltidskompisar som levt i Lödöse.

Hjälp stackars museipedagogen att hitta sin vante. Var kan hon ha tappat den? Hon har varit över hela Lödöse idag; nere i hamnen, på torget, i kyrkan och hemma hos örtblandaren Hagorm. Hon har hjälpt till med både fiske och tvätt nere vid Älven. Till och med utanför staden i kompisen Arnfinns kålgård har hon varit. Vi får ge oss ut i staden för att leta!

Syfte: att skapa kännedom om olika levnadsförhållanden över tid. Utifrån diskussioner och reflektioner kring vardagssysslor och förutsättningar under medeltiden bidrar museet till att överföra kunskap om vardagskunskaper, traditioner och historia från medeltiden.

Tid: Ca 30-40 minuter
Kostnad:
När: T
isdag, onsdag, torsdag och fredag.
Hur många: Funkar bäst för max 15 barn.
Var: I utställningen Medeltida Liv

Särskilda behov

Meddela om ni har elever i er klass med behov av bildstöd, möjlighet att gå undan när det blir för mycket, verbalisering, syntolkning eller annat. Då kan våra pedagoger förbereda och möta alla era elever på bästa sätt.

Ni kan läsa mer om Lödöse museums tillgänglighetsarbete genom att klicka här.

Sök stöd till resan

Det är möjligt att söka ekonomiskt stöd från Västra Götalandsregionen (arrangörsstödet) för er resa och ert besök. Det är den kommunala samordnaren som avgör om stöd kan betalas ut. Det finns två olika stöd som går att söka: Resestöd samt subvention av entréavgifter/guideavgifter.

Läs mer om stödet: https://www.kulturkatalogenvast.se/barn-och-unga/det-regionala-arrangorsstodet

Senast uppdaterad: 2023-04-13 10:37