Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Historia i förändring

En modell över en hamn syns i förgrunden. I bakgrunden syns ett barn suddigt

Hur kan historien förändras hela tiden - den har ju redan varit? Med föremål, bilder och skriftliga källor lägger forskare ett pussel som bildar vår historia. Men vad händer när en ny pusselbit kommer fram, som kanske ändrar hela bilden?

Historia i förändring (erbjuds fr.o.m 1 oktober)

Många barn har sett tv-program eller läst böcker om riddare, drakar och prinsessor. Medeltiden är en spännande tid som gett inspiration och stoff till både barn- och vuxenkultur.

Men hur mycket av det som berättas i sagorna är sant? Vad vet man egentligen om medeltiden?

Genom att se på och hålla i arkeologiska fynd som en gång ägts av en medeltida Lödösebo kommer vi så nära de medeltida människorna man kan komma. Tillsammans med föremålen tittar vi även på bilder och skriftliga källor som hjälper till att lägga fler pusselbitar som tillsammans bildar historia. Och vad händer när det kommer en ny pusselbit som förändrar hela bilden?

Den del av historien som vi lägger fokus på i den här lektionen är det medeltida Lödöses invånare. Vad vet vi om dem, och hur kan vi veta det? På vilket sätt var deras liv likt eller olikt våra?

Information

Tid: 45-60 minuter

Kostnad: 300 kr

När: onsdagar och torsdagar kl. 9, 10 eller 11.

Hur många: max 30 elever. En vuxen medföljande per 10 barn.

Sök stöd till resan
Det är möjligt att söka ekonomiskt stöd från Västra Götalandsregionen (arrangörsstödet) för er resa och ert besök. Det är den kommunala samordnaren som avgör om stöd kan betalas ut. Det finns två olika stöd som går att söka: Resestöd samt subvention av entréavgifter/guideavgifter.

Läs mer om stödet: https://www.kulturkatalogenvast.se/barn-och-unga/det-regionala-arrangorsstodet 

-------------------------------------------------------------------------------------

Koppling till Lgr11

Undervisningen i historia i årskurs 4-6 ska bland annat behandla följande centrala innehåll;

  • Vad arkeologiska fynd, till exempel myntskatter och fynd av föremål från andra kulturer kan berätta om kulturmöten och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
  • Vad historiska källor, till exempel dagböcker och arkivmaterial, kan berätta om Sveriges historia och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
  • Vad begreppen förändring, likheter och skillnader, kronologi, orsak och konsekvens, källor och tolkning betyder och hur de används i historiska sammanhang.

Koppling till Lgr 22

Undervisningen i historia i årskurs 4-6 ska bland annat behandla följande centrala innehåll;

- Likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män under tidsperioden.

- Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, muntliga berättelser och digitalt material, och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.

- Historiebruk kopplat till tidsperioden.

 

Bokning och kontakt

Bokningsansvarig
Jessica Randén
E-post: jessica.randen@vgregion.se
Telefon: 010-441 43 83, mån-fre kl 9.00-14.30

Pedagog
Marie Schmidt
E-post: marie.schmidt@vgregion.se
Telefon: 0700-206336

Pedagog
Liselotte Öhrling
E-post: liselotte.ohrling@vgregion.se
Telefon: 0761-389603

Senast uppdaterad: 2021-09-16 10:04